۱۳۹۱ آبان ۳۰, سه‌شنبه

حسین


سلام...!

زنده نگه داشتن عاشورا برای گریه کردن های تکراری نبود و نیست. عزاداری در ابتدا بهانه ای بود تا در فضای خفقان سیاسی، یاد حسین، که از همه چیز گذشت تا تسلیم ستمگر نشود، زنده بماند، و تا فراموش نشود که نه فقط بهترین ها که بدترین ها هم در گروه مسلمانها هستند، که اصلا بدترین ها بدترین کارهایشان را به بهانه دین توجیه می کنند. زنده نگه داشتن عاشورا یعنی خوب بودن به اسم و ادعا و حتی سوابق و کارهای گذشته نیست، که به عمل است در هر لحظه. از این بالاتر، برای کسی که حسین را شناخت، عاشورا خود دلیلی بر اثبات حقیقتی فراتر از جهان ظاهر است، چرا که حسین کسی نبود که جان خود و همه عزیزترینانش را برای چیزی ظاهری یا بی پایه بدهد. امروز هم عزاداری برای حسین بهانه ایست برای زنده نگه داشتن اصولی که در زندگی روزمره گم می شوند بی آنکه بفهمی، اصولی که هرجا و هر لحظه به زندگی معنا می دهند و مسلمان بودن تو را محک می زنند، که مسلمانی حقیقی جز تسلیم در برابر حقیقت نیست. امروز شاید دیگر به ظاهر نیازی به عزاداری سنتی برای حسین نباشد که دیگر خفقانی نیست که حقایق در پس پرده گفته شود یا در شکل های خاص اما تا زندگی هست، زمانه برای یاد حسین تمام نمی شود که حسین استاد معنی دادن به زندگی است...

۳ نظر:

وحید گفت...

سلام میرعماد
به نظر من این گزاره دقیق نیست
"عزاداری در ابتدا بهانه ای بود تا... یاد حسین... زنده بماند."
به هر حال شواهد روشنی وجود دارد که عزاداری به شکلی که در محرم انجام می شود، در ایران قدمتی پیش از اسلام دارد. سوگ سیاوش و آیین های مشابه نشان می دهد که آیین های سوگواری به بیش از انگیزه مذهبی، دلایل فرهنگی دارند. شاید دقیق تر این باشد که بگویی "عزاداری، نوعی مراسم آیینی برای ستایش حقیقت و عدالت و همدردی با مظلوم است که در قالب های گوناگونی از جمله سوگواری محرم، احیا شده است.

Unknown گفت...

سلام وحید جان
وجود سنتها از جنسی که گفتی رو من هم قبول دارم و اینکه عزاداری شکل خاصی رو با توجه به سنتهای گذشته به خودش گرفته. اما در متون دینی به صراحت مساله عزاداری برای امام حسین از ائمه نقل شده و اون چزی که من می فهمم بیش از اینکه این به خاطر نفس عزاداری باشه یک روش ساده برای اعتراض سیاسی به حکومت های ظالم زمان بوده. علت اینکه من این جمله رو نوشتم این بود که گذشته از بهره برداری های سیاسی دیگران از این موضوع یا تغییر شکلش بر اساس فرهنگها اصل ماجرا با این انگیزه توسط خانواده امام حسین پیگیری شد.

ناشناس گفت...

میشه بگی این حسین دقیقا" چه غلطی کرد؟

zdatum@yahoo.com